keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Kävelymeditaatio

Tiedän, taas on vierähtänyt tovi siitä kun viimeksi olen keskittänyt ajatukseni tähän blogiin. Kiirettä on pitänyt, viime viikon olin Kurussa muutaman päivän leirillä, ja sieltä kotiuduttuani perjantaina meille muutti vanhempieni luota 13-vuotias kissarouva. Valitettavasti en siis vielä ole ehtinyt kirjoittaa kolmatta osaa kivien käytöstä, mutta uskaltanen luvata julkaisevani sen Yulen jälkeen. Nyt kuitenkin vuorossa kuvia talvisesta Seitsemisestä sekä hieman juttua kävelymeditaatiosta!



Meditaatio on mielen harjoittamista, joka ennakkoluuloista poiketen onnistuu vallan mainiosti myös kävelylenkillä! Suosittelenkin siis tätä tapaa kaikille jotka kammoavat paikoillaan istumista syystä tai toisesta. Rauhoittuminen on hyväksi, mutta rauhallinen kävely raittiissa ilmassa ja kauniissa maisemissa rentouttavat taatusti. 



Joskus lenkille lähtö yksin ei kauheasti houkuttele, mutta jos voit ajatella päivittäisen liikunnan tilan ottamiseksi itselle, yllätyt varmasti positiivisesti mitä tällainen pieni uudistus tuo sinulle. Tarkoitus ei ole oppia ajattelemaan vaan keskittymään. 



Valitse kävelyreittisi mieluiten rauhalliselta alueelta, mutta käytä sen verran tuttua reittiä ettei sinun tarvitse kesken kävelyn jäädä pohtimaan missä olet tai mihin suuntaan sinut pitäisi jatkaa. Lähde liikkeelle rauhallisesti ja koeta sovittaa hengitys ja askeleesi yhteen. Ota esimerkiksi kaksi askelta uloshengityksellä ja jälleen kaksi askelta sisäänhengityksellä.



Kun kävely alkaa sujumaan mukavassa, rennossa tietoisuuden tilassa, keskity jalkoihisi. Kuinka ne liikkuvat, miltä tie tuntuu jalkapohjiesi alla. Anna kaikkien aistiesi havainnoida ympäristöäsi. Toistele mielessäsi hiljakseltaan esim. ”Kävelen tietä eteenpäin”. Jos ajatuksesi lähtevät harhailemaan, palaa valitsemaasi lauseeseen. Unohda määränpääsi, keskity ainoastaan hengitykseesi ja jalkojen oikeaan rytmiin.



Välillä voit valita ympäristöstäsi jonkun kohteen, esimerkiksi puun. Pidä puu mielessäsi mahdollisimman pitkään senkin jälkeen kun et enää näe sitä. Suositeltava kävelymeditaation pituus on 20 minuutista tuntiin. Kertokaa mitä ajatuksia tällainen meditaatio herätti teissä!



2 kommenttia:

  1. Tätä täytyy kokeilla :) Meinaan väkisinkin nukahtaa kesken meditaation, jos istun aloillani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti kokeilla! Tämä metodi sopii mielestäni hyvin myös aloittelijoille; kun keholla on jotakin tekemistä on helpompi keskittyä mielen hallintaan :)

      Poista