perjantai 17. huhtikuuta 2015

Visualisointiharjoituksia

Ennenkuin mennään päivän aiheeseen, niin oletteko huomanneet että lisäsin vasemmanpuoleiseen "Suosittelen" sivupalkkiin Beborah Blaken blogin: Writing the Witchy Way! Varmaankin kaikki muut Deborahin fanit tiesivät tästä blogista jo, mutta onpahan minulla nyt ainakin monen vuoden päivitykset luettavana! Blogia on näköjään kirjoitettu jo vuodesta 2008 :)


Olen muutaman kerran aiemminkin puhunut visualisoinnista ja sen merkityksestä varsinkin loitsuissa (Magia II: Visualisoinnista), mutta ajattelin tällä kertaa käsitellä visualisointiharjoituksia. Tämä on mielenkiintoinen aihe sekä varsin hyödyllinen taito, ja kuka tahansa voi parantaa visualisointikykyänsä!

Mutta mitä visualisointi edes tarkoittaa? Se on tietyn tapahtuman tai lopputuloksen näkemistä tarkasti mielessäsi. Esimerkiksi jos tiedät valmistuvasi pian opinnoistasi, saatat visualisoida tietämättäsi tilanteen, ja  nähdä mielessäsi itsesi vastaanottamassa todistusta. Taitava visualisoija pystyy liittämään näkemiinsä ”kuviin” aitoja tunteita, tuntemuksia ja ehkäpä myös hajuaistimuksia. Eli valmistumisestaan haaveileva henkilö saattaisi tuntea onnea ja ylpeyttä suorituksestaan.

Katso kuvaa ja paina esineet mieleesi. Tee hetki jotakin muuta ja yritä sitten palauttaa mieleesi kuvan esineet.

Visualisointi on siis tärkeä ja voimakas taito sen määrittelyssä, mitä haluat saavuttaa. Toisinaan visualisoinnin lisäksi ei tarvita mitään muuta kuin tahdonvoimaa, ja ”toiveesi toteutuu”. Visualisointikyvystä on apua myös meditoidessa. Meditaatiosi muuttuvat merkityksellisimmiksi ja yksityiskohtaisimmiksi sitä mukaan kun visualisointikykysi paranevat.

Yksinkertaisia harjoituksia visualisoinnin parantamiseksi ja asioiden mieleen palauttamiseksi:

  • Kun katsot kynttilän liekkiä, voit nähdä sen hetken vielä suljettuasi silmäsi. Keskity liekkiin ja pyri pitämään se mielessäsi yhä kauemmin.
  • Visualisoi, eli näe mielessäsi ystäväsi. Tutki hänen piirteitään ja muistele millaiset vaatteet hänellä oli viimeksi tavatessanne päällänsä.
  • Tarjotinharjoitus: Pyydä jotakuta keräämään tarjottimelle joukon erilaisia esineitä. Pistä esineet mieleesi kohtuullisessa ajassa, ja kun tarjotin on viety pois, kuvaile jokaista esinettä joka tarjottimella oli. Ulkoa opettelu ei ole visualisointia, joten yritä todella nähdä esineet mielessäsi, sen sijaan että vain muistaisit esineiden nimet.
  • Tämä on hauska harjoitus: Kuuntele tv-sarjaa silmät kiinni ja yritä nähdä tapahtumat mielessäsi. Avaa silmäsi välillä katsoaksesi kuinka hyvin visualisoit sen hetkisen kohtauksen.
  • Tarinankerronta: Kerro ystävällesi yksityiskohtaisesti lukemastasi kirjasta tai katsomastasi elokuvasta. (Kirjaa lukiessa luo mieleesi yksityiskohtaisia maisemia, paikkoja ja henkilöitä.) Voit myös kuvailla jotakin tapahtumaa omasta elämästäsi tai vain elää sen uudelleen omassa mielessäsi.
Tärkein neuvo on ehkäpä opetella katsomaan maailmaa havainnoiden. Ja joskus on hyvä vaipua haaveisiin. Haaveilla voi vaikka sohvan nurkassa, mutta huomattavasti mukavampi tapa on lähteä ulos kävelylle. Voit myös mennä metsään tai vaikkapa puistoon  ja etsiä itsellesi jonkin turvalliselta tuntuvan paikan ja pysähtyä sinne mietiskelemään ja havainnoimaan ympäristöäsi.

P.S. Kolme päivää tämän jutun kirjoittamisen jälkeen pystyin palauttamaan tuon harjoituskuvan kaikki esineet mieleeni. Tietenkin se oli minulle helpompaa kun asettelin kuvan itse, mutta kahta esinettä piti siitä huolimatta pohtia hieman kauemmin ennekuin pystyin näkemään koko kuvan mielessäni :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti